Praktiken gav mersmak. Nu söker Fridolf fast jobb hos SiS
Fridolf Josefsson visste var han ville praktisera som behandlingspedagog under sin utbildning. När det blev dags för LIA sökte han sig till SiS ungdomshem Hässleholm och blev inte besviken.
– Det var enormt utvecklande, säger han och hoppas på fast jobb på sin praktikplats.
På Önnestads folkhögskola utanför Kristianstad studerar Fridolf Josefsson till socialpedagog. Tidigare var yrkeshögskoleutbildningen en utbildning till behandlingspedagog, nu har den nytt namn men innehållet är detsamma.
Oavsett yrkestitel var Fridolf Josefsson tidigt klar över var han ville praktisera på sin 13 veckor långa LIA-period (Lärande i arbete).
– Jag har alltid varit intresserad av, och sugen på, SiS. Jag vill jobba med ungdomar och behandling och tänker att SiS är mest utvecklande. Man får ju en speciell roll eftersom det handlar om vård i låsta former, förklarar han.
"Ett öppet HVB-hem hade inte gett lika mycket"
När två medarbetare från SiS ungdomshem Hässleholm kom på besök till utbildningen och berättade om sitt arbete och institutionen som växer i nya lokaler, bestämde sig Fridolf Josefsson och två kurskamrater för att prova. Själv kände han ingen oro för att det skulle vara en tuff eller farlig miljö.
– Det var ingenting jag reflekterade över. Jag hade ju kunnat praktisera på ett öppet HVB-hem, men det hade inte gett lika mycket.
Nej, någon oro för sin säkerhet kände han inte. Däremot var han lite rädd att den negativa bilden av SiS, från exempelvis media, skulle stämma. Den som ofta handlar om onödigt fysisk personal och en förvaring utan vård. Men det gjorde den inte.
Fokus på det egna beteendet - inte de ungas
I stället blev Fridolf Josefsson positivt överraskad över behandlingsinnehållet på avdelningen. ART-lektioner och praktisk träning i metoden, och MI som förhållningssätt var självklarheter. Dessutom var personalens inställning en helt annan än han kanske fruktat.
– Verkligen! De är jätteprofessionella. Var någon ungdom stökig och orolig under en period, var det mycket fokus på vad vi i personalen kunde göra annorlunda. Inte på att ungdomen gjorde fel. Vi vet att vi kan ändra någons beteende genom hur vi själva beter oss och det är skönt att se, säger han.
– Man utvecklas mycket genom att arbeta med människor som är inlåsta, vilket ju är en påfrestning. Man blir van vid att hantera snabbt förändrade situationer.
Goda chanser till fast jobb
I dag är Fridolf Josefsson tillbaka i skolbänken men jobbar samtidigt som timvikarie på den avdelning där han praktiserade. När han är klar med studierna tänker han söka fast jobb som behandlingspedagog på SiS ungdomshem Hässleholm. Ungdomshemmet växer och rekryterar till nya avdelningar, så det finns goda chanser till jobb.
Ska man ta chansen att praktisera hos SiS? Vad säger du till studenter som tänker att ”det där verkar tufft och ingenting för mig”?
– Jag säger - bara gör det. Det är nu under utbildningen man har chans att testa saker. Det blir svårare senare att ta en anställning om man är osäker. Vi går ändå en utbildning för att utvecklas och lära, och det gör man på de ställen som är mest krävande.