Jobbeskrivning

Erfaren kommunikatör med fokus på digitala kanaler

Referensnummer: 2.9.1-5973-2024

Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.

På huvudkontoret i Solna Business Park är vi ca 350 medarbetare och tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare.

Arbetsbeskrivning

Har du gedigen erfarenhet av att arbeta som webbredaktör? Vill du arbeta både operativt och strategiskt? Är du nyfiken, gillar att samverka och samhällsintresserad? Då är detta uppdrag helt rätt för dig!

Vi söker nu en erfaren kommunikatör som i rollen som webbredaktör kommer att arbeta med förvaltning, utveckling och innehåll i våra kommunikationskanaler, exempelvis vårt intranät, vår externwebb och våra nya informationsskärmar. Tjänsten innebär strategisk planering och operativt arbete med att ta fram målgruppsanpassat innehåll som är kvalitetssäkrat, relevant och aktuellt.

Du kommer tillsammans med dina två kollegor i webbgruppen driva arbetet i SiS webborganisation, som består av avdelningsredaktörer på nationella stödavdelningar samt lokala publicerare på SiS institutioner. I det arbetet ingår att ge stöd och utbilda i webbrelaterade frågor. Under nästa år kommer vi även påbörja ett utvecklingsarbete av myndighetens externa webbplats.

I tjänsten ingår också att bidra till kommunikationsavdelningens övriga uppdrag samt att utveckla arbetet med sociala medier tillsammans med andra kollegor.

Kommunikationsavdelningen har ett nationellt uppdrag och ansvarar för SiS interna och externa kommunikation och kommunikationsstöd. Det innebär bland annat ansvar för press- och mediearbete, digitala kommunikationskanaler, sociala medier, utveckling av myndighetens ledningskommunikation, arbetsgivarvarumärke tillsammans med HR och samverkan med externa aktörer.

Avdelningen leds av en kommunikationsdirektör och har två sektioner, sektionen för strategisk kommunikationsplanering och sektionen för redaktionellt innehåll och externa relationer. På kommunikationsavdelningen arbetar kommunikatörer, webbredaktörer, strateger och pressekreterare i nära samarbete. Du kommer att arbeta på sektionen för redaktionellt innehåll och externa relationer.

Kvalifikationer

Du ska ha:

  • eftergymnasial examen inom webb, medie- och kommunikationsvetenskap, eller annan relevant utbildning
  • erfarenhet av att ta fram målgruppsanpassad kommunikation anpassad för olika kommunikationsplattformar
  • erfarenhet CMS och andra relevanta arbetsverktyg enligt branschstandard
  • erfarenhet av arbete med webbtillgänglighet
  • erfarenhet av analysverktyg som Matomo eller liknande
  • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av grafiskt arbete
  • erfarenhet av att utbilda inom webbtillgänglighet
  • kunskap om UX/användarupplevelse
  • erfarenhet av att arbeta i Optimizley och Sharepoint
  • erfarenhet av arbete med bild- och videoredigering, Adobe-sviten och DAM-system
  • erfarenhet av digitaliseringsarbete inom offentlig sektor/statlig myndighet
  • erfarenhet av arbete med sociala medier

Du kommer att ingå i ett team och för att lyckas i rollen behöver du trivas med att samarbeta med många olika funktioner och bygga goda relationer. Din analytiska förmåga är en tillgång i mätning, analys och datadriven kommunikation. Som person är du nyfiken och har lätt för att sätta dig in i nya kunskapsområden och på ett pedagogiskt sätt kommunicera med olika målgrupper. Vidare är du bra på att förklara, utbilda och instruera andra inom ditt expertisområde. Du tar ansvar och driver med uthållighet ditt arbete i enlighet med myndighetens strategiska mål.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap

Anställningens omfattning

Anställningsform: Vikariat till 2025-03-31 med möjlighet till förlängning

Omfattning: Heltid

Tillträde: Snarast möjligt

Tjänsten har placeringsort i Solna. Det förekommer generellt sett inte resor i tjänsten. SiS erbjuder en hybrid arbetsmiljö fördelat mellan kontor och distansarbete. Som statligt anställd har du förmånliga semestervillkor. Vi erbjuder även kompletterande ersättning vid föräldrapenning.

Ansökan

Ansök senast: 2024-08-18

Referensnummer: 2.9.1-5973-2024

Välkommen med din ansökan!

 

SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/

Ansökan

Ansök senast: 2024-08-18 Referensnummer: 2.9.1-5973-2024

Kontaktpersoner

Karin Gepertz
tf sektionschef
010-453 46 37

Isabelle Strid
Saco-S
010-453 40 68

Jenny Kingstedt
ST/OFR
010-453 40 77

Peter Kvist
SEKO
010-453 41 09

Dela sidan med andra