Jobbeskrivning
Behandlingssekreterare som vill göra skillnad
Referensnummer: 2.9.1-9909-2024
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar med komplex psykosocial problematik och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring.SiS LVM-hem Renforsen i Vindeln ger vård till kvinnor som har ett alkohol-, narkotika- eller blandmissbruk, i kombination med psykisk ohälsa.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa livsviktig förändring för utsatta människor? Då är arbetet som behandlingssekreterare på SiS LVM-hem Renforsen ett meningsfullt arbete. Utgångspunkten i vårt behandlingsarbete är att bryta missbruket och att motivera till frivillig vård och behandling. Som behandlingssekreterare på SiS LVM-hem Renforsen har du huvudansvar för att samordna och planera vård- och behandlingsinsatser för klienterna. I detta innefattas att upprätta klientens behandlingsplan samt genomföra kartläggningar. Att hålla enskilda samtal med klienterna är därför en viktig del i uppdraget. Behandlingsplaneringprocessen sker i interaktion med klienten och i dialog med ansvarig socialtjänst samt andra externa aktörer. I din roll som behandlingssekreterare arbetar du i team med andra funktioner på Renforsen såsom enhetschef, psykolog, sjuksköterska och behandlingspedagoger.
I tjänsten ingår chefsberedskap enligt ett rullande schema, vilket innefattar att fatta juridiska beslut samt stötta och vägleda personal.
Som nyanställd kommer du att genomföra modul 1 Välkommen till SiS samt modul 3 Klientnära arbete övriga. I utbildningen varvas teori med en handledd introduktion och är ett stöd i ditt uppdrag.
Vår vision är att vara en plats för förändring och det genomsyrar vårt bemötande, vårt engagemang och vårt förhållningssätt.
Kvalifikationer
Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du ha en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Lika viktigt är det att du har en positiv människosyn, är empatisk och kan skapa goda relationer. Du är flexibel och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har också en god förmåga att samarbeta med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor. Vi söker dig som är en god förebild för våra klienter. Du kan arbeta metodinriktat och har förmåga att utifrån klientens beskrivna situation kunna analysera och förstå sammanhang och utifrån detta arbeta fram lämpliga behandlingsinsatser. God samarbetsförmåga med klienter, medarbetare och samarbetsparter är av yttersta vikt. Behandlingsarbetet dokumenteras och diskuteras med flera olika aktörer, därför ställer vi höga krav på god svenska i såväl tal som skrift. Det är även viktigt att du som person kan agera gränssättande och arbeta strukturerat. Vidare är det viktigt att kunna arbeta självständigt och engagerat samt bidra till vår gemensamma arbetsglädje. För den här tjänsten läggs stor vikt även på personlig lämplighet.
Du ska även ha:
- Lämplig högskoleutbildning, till exempel socionom 210 hp, beteendevetenskaplig utbildning eller annan akademisk utbildning om minst 180 hp, som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- B-körkort
Det är meriterande om du har:
- Arbetat med behandling inom missbruksvård, psykiatri eller liknande.
På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap.
Förmåner
Det finns olika förmåner till dig som arbetar inom SiS LVM-hem Renforsen, bl.a. möjlighet att genomgå grundutbildning samt annan kompetensutveckling, fler semesterdagar, möjlighet att arbeta deltid till ditt barn fyller 12 år, viss ersättning vid läkarbesök och vissa läkemedel. Renforsen har även företagshälsovård samt subventionerad friskvård. En trygghet för dig som medarbetare är tillgång till Trygghetsstiftelsen vid ev. uppsägning på grund av arbetsbrist.
Anställning:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Ansökan:
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 2025-01-24
Arbetsgivaren kommer att ta utdrag från misstanke- och brottsregistret för den som är aktuell för tjänsten.
Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen.
För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Läs gärna mer om oss på https://www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/
Ansökan
Kontaktpersoner
Kvalitetschef
marica.forsgren@stat-inst.se
010 - 453 55 19
Facklig företrädare - ST/OFR
cecilia.norman@stat-inst.se
010-4535514
Facklig företrädare - SACO-S
ylwa.lindstrom@stat-inst.se
010-453 55 05
Facklig företrädare - SEKO
malin.lovgren@stat-inst.se
010 - 453 55 66