Information och tillgång till personuppgifter
Registerutdrag från Statens institutionsstyrelse
När du begär ett registerutdrag, gör vi en sökning på dina personuppgifter (namn och personnummer) i våra system. När vi har ett resultat, återkopplar vi till dig och du är välkommen att hämta det hos oss på huvudkontoret i Solna eller få det skickat med post till din folkbokföringsadress. Registerutdraget innehåller en sammanställning av de personuppgifter vi behandlar och har sökt fram i våra system.
För att få registerutdraget utlämnat på plats måste vi säkerställa din identitet. Du behöver därför ha med dig en godkänd legitimationshandling när du hämtar ditt registerutdrag på plats.
Om du vet att vi behandlar uppgifter i särskilda sammanhang, t.ex. om du har sökt en tjänst hos oss eller du har varit placerad på en särskild institution, kan du ange det i din begäran.
Du har rätt till ett registerutdrag per år utan kostnad.
Eventuella ändringar och radering av uppgifter
Stämmer inte uppgifterna i registerutdraget så kan vi rätta de felaktiga uppgifterna. Använd det diarienummer du fick i samband med din begäran i kontakten med oss. Vi tar inte emot ändringar per telefon eftersom vi måste veta att det verkligen är du som gör begäran.
Uppgifter om dig som finns i allmänna handlingar som till exempel anställningsavtal, rekryteringsärenden eller i journalanteckningar får inte gallras utan särskilda föreskrifter som utfärdas av Riksarkivet.
Inom till exempel anställningsärenden och HR-områden finns det dock generella gallringsföreskrifter och uppgifter gallras regelbundet när de inte längre behövs för att tillvarata myndighetens eller den enskildes intressen.
När det gäller journaluppgifter som finns inom hälso- och sjukvård kan dessa uppgifter inte raderas av Statens institutionsstyrelse, utan det är enbart Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som kan radera journalanteckningar. Se www.ivo.se
Läs om hur vi hanterar personuppgifter vid Statens institutionsstyrelse.