Intensivt arbete för att öka antalet platser inom ungdomsvården

Samhällsutvecklingen, med bland annat allt fler unga som döms för brott, kräver att SiS ökar antalet platser inom ungdomsvården. Myndigheten vidtar en rad åtgärder för att möta barns och ungas vårdbehov.

SiS behöver kunna leva upp till lagkravet att omedelbart anvisa plats utifrån socialtjänstens behov. Platskapaciteten är fortsatt högsta prioritet för SiS och i det arbetet är det nödvändigt att titta generellt på hela myndigheten för alla placeringsgrunder, samt föra dialog med socialtjänsten.

SiS har även pågående bygg- och renoveringsprojekt, samt ser parallellt över möjligheten till omställning från missbruksvård till ungdomsvård, för att skapa fler platser.

Behovet av LSU-platser ökar

Behovet av platser för verkställande av sluten ungdomsvård, LSU, har ökat markant och de platser som behövs för LSU-placerade behöver ställas om från ordinarie LVU-platser, vilket i sin tur påverkar kapaciteten att ta emot LVU-placerade unga. Även kapaciteten av platser för LVU-placerade flickor behöver öka.

– Samhällsutvecklingen och det ökade vårdbehov som barn och unga har, får stora konsekvenser för hela myndigheten. Det kräver att vi tar vårt ansvar och ser över varje möjlighet att skapa fler platser inom ungdomsvården. De både långsiktiga och kortsiktiga åtgärderna som vi vidtar ska svara upp mot samhällets behov av den vård och behandling som bara vi kan erbjuda, säger ungdomsvårdsdirektör Birgitta Dahlberg.

Åtgärder för den ökande efterfrågan på platser inom ungdomsvården:

• Ungdomsvården har inrättat en stab för att säkerställa att antalet LSU-platser motsvarar det ökande behovet. Den dramatiska ökningen av brottsdömda unga får även stora konsekvenser för myndighetens totala kapacitet.

• SiS ser över möjligheterna att ställa om vissa institutioner från missbruksvård till ungdomsvård. Nu pågår förstudier i syfte att utreda förutsättningarna att ställa om LVM-hemmen Lunden i Lund och Gudhemsgården i Falköping från missbruksvård till ungdomsvård.

• SiS arbetar för en tät samverkan mellan myndigheten och kommunerna, liksom genom att delta i den så kallade BoB-samverkan som ligger under Polisens ledning. Genom en ökad samverkan kan vi minska risken att barn och unga hamnar mellan stolarna.

• SiS generaldirektör har beslutat att utreda möjligheten att placerade barn, unga och klienter i vissa fall skulle kunna dela boenderum. Uppdraget har getts till ungdomsvårdsdirektören och ska redovisas till generaldirektören senast den 16 september 2024.

Intervjuer i media om platssituationen

SiS ungdomsvårdsdirektör Birgitta Dahlberg berättade i början av augusti i Sveriges Radio P4 Extra om den ansträngda platssituationen inom ungdomsvården. Lyssna på inslaget, som börjar 15 minuter in i programmet: P4 Extra med Titti Schultz

Se även inslaget i SVT Rapport från den 13 augusti med institutionschef Johan Feldtmann om den stora ökningen av brottsdömda ungdomar. Inslaget börjar 3 minuter in i programmet.