Skola: skyddsfaktor och grund för nya ungdomshem
Bildtext: Blivande skolbyggnader, Gudhemsgården.
I ljuset av det ansträngda platsläget inom ungdomsvården skapar SiS nya ungdomshem, och bygger därför också upp skolverksamhet på dessa hem. Exempelvis LVM-hemmet Gudhemsgården blir ungdomshem och i november ska de första ungdomarna flytta in. En av de viktigaste delarna är då att skolan är på plats.
Hans Koljonen och Johan Svensson är två av SiS medarbetare som arbetar med att bygga upp ny skolverksamhet på bland annat Gudhemsgården. Här berättar de hur det går till och vad man behöver tänka på.
För att omställningen av Gudhemsgården ska bli så bra som möjligt under en relativt kort tidsperiod, finns en projektorganisation på såväl SiS huvudkontor som på Gudhemsgården. De ska skapa goda förutsättningar för både skoluppdraget och övergången från missbruksvård till ungdomsvård.
– Skolan är en skyddsfaktor, vi är alla överens om vikten av skolan. Vi har lagkrav, en skyldighet att se till att de unga får gå i skola från första dagen, säger Johan Svensson.
En komplett skolverksamhet består av många delar
– Vi jobbar på att ordna så mycket som möjligt av det som behöver finnas på plats i skolverksamheten innan de unga flyttar in och skolan startar på Gudhemsgården under november månad, säger Hans Koljonen.
Det handlar om både organisation och rutiner för att administration och system ska fungera, beslut kunna fattas och betyg sättas. Arbetet bedrivs parallellt med att iordningställa skollokaler, inklusive salar för slöjd, idrott och hemkunskap, samt skolmaterial, IT-lösningar och teknik för elever och lärare.
– Nu arbetar vi för att få ihop den gamla och den nya verksamheten på ett bra sätt. Befintliga rutiner skrivs om och medarbetarna får kompetensutveckling inom både ungdomsvård och vad skoluppdraget innebär, säger Hans Koljonen.
Bildtext: Hans Koljonen framför en blivande skolbyggnad.
Johan Svensson tillägger att en viktig pusselbit är att skapa skolrutiner och rutiner för samverkan mellan avdelningarna och skolan, eftersom skola är nytt för Gudhemsgården. Det innebär bland annat samordning för elevhälsoteamet, där exempelvis sjuksköterska, psykolog, behandlingsteam, rektor och lärare ingår.
– Även om skolan byggs upp i etapper och vi inte är helt färdiga med exempelvis lokaler och rutiner, så kommer undervisning i vissa ämnen kunna erbjudas när ungdomarna flyttar in, säger Johan Svensson.
Samarbete med Margretelunds ungdomshem
En fördel för Gudhemsgården är att Margretelunds rektor Sara Holm blir tillförordnad rektor på Gudhemsgården på halvtid. Sara är aktivt involverad i lärarrekryteringarna. Redan från start kan en lärare med bred ämneskompetens lånas ut från en av Margretelunds satellitverksamheter, som ligger i närheten av Gudhemsgården.
– Att hitta bra, legitimerade lärare som kan undervisa både på grundskole- och gymnasienivå är prio ett, eftersom många elever har missat grundskolan. Vi behöver många lärare som vill bidra till att bygga upp denna nya skola – i en verksamhet där de får möjlighet att verkligen göra skillnad, säger Sara Holm.
Bildtext: Rektor Sara Holm framför en blivande skolbyggnad.