Stor satsning på SiS i budgetpropositionen

Elisabet Åbjörnsson Hollmark, Generaldirektör

Regeringen meddelade vid en pressträff under onsdagsmorgonen att man tillför 696 miljoner kronor extra till Statens institutionsstyrelse (SiS) för 2025. Tillskottet i budgetpropositionen ingår i ett större åtgärdspaket för att stärka hela vårdkedjan, och skapa bättre förutsättningar för att tidigt kunna fånga upp och ge stöd till utsatta barn och unga.

− SiS är en central aktör i arbetet för att vända utsatta barn och ungas liv i positiv riktning. Det är glädjande att regeringen ser det goda arbete vi utför varje dag, men också det omfattande resursbehov vi har för att kunna fortsätta ta kliv framåt. Det är även positivt att regeringen satsar på hela vårdkedjan och stärker både det förebyggande arbetet och samverkan. Det är bara tillsammans med andra aktörer vi vänder samhällsutvecklingen och får bukt med gängkriminaliteten, säger SiS generaldirektör Elisabet Åbjörnsson Hollmark.

SiS tillskott i budgetpropositionen möter såväl kostnader för det ökade kapacitetsbehovet som kostnader för de nödvändiga utvecklingsinsatser SiS i delar hunnit påbörja.

Det handlar bland annat om omställning till fler platser för sluten ungdomsvård, föryngring och anpassning av lokaler, en förbättrad boendemiljö samt införandet av en särskild vårdform för barn och unga med särskilda tillsynsbehov (STB). SiS kommer även att fortsätta arbetet för att säkerställa likvärdigt organiserade ungdomshem och LVM-hem, vilket syftar till ökad rättssäkerhet och trygghet för de barn, unga och klienter som placeras i myndigheten.