Riktlinje för etik
På SiS jobbar vi utifrån vår riktlinje för etik, som är ett komplement till den statliga värdegrunden samt gällande lagstiftning och internationella överenskommelser som exempelvis konventionen om mänskliga rättigheter och barnkonventionen.
Alla som arbetar inom SiS har ansvar för att arbeta i enlighet med riktlinjen oavsett funktion, arbetsuppgift eller arbetsplats. Riktlinjen ligger till grund för en effektiv, likvärdig och rättssäker verksamhet och för att skapa en god arbetsmiljö. De berör samtliga anställda oavsett funktion, arbetsuppgift eller arbetsplats. Den ger vägledning i svåra situationer och ställningstaganden, och bidrar till etisk reflektion och dialog. Riktlinjen innehåller bland annat grundläggande etiska värden och SiS värdeord för bemötande.
Grundläggande etiska värden
Det finns grundläggande etiska värden som är särskilt viktiga för SiS verksamhet. I vården och behandlingen uppstår ofta situationer som innehåller etiska bedömningar. De beslut som fattas kan ha stor påverkan på ungdomens/klientens situation. När medarbetare försätts i etiska dilemman inför beslut eller situationer är det viktigt att utgå ifrån de etiska värdena för att fördjupa reflektion och analys.
Alla människors lika värde
En grundläggande etisk princip är människovärdesprincipen som innebär att alla människor har lika värde och samma mänskliga rättigheter. Människovärdet är inte knutet till människors personliga egenskaper eller funktioner i samhället, som exempelvis kön, etnicitet, funktionsnedsättning, religionstillhörighet, sexuell läggning, social ställning, inkomst, hälsotillstånd eller ålder. Varje form av diskriminering är därmed oacceptabel.
Humanitet
Humanitet innebär att uppmärksamma andra människor, se deras behov och svårigheter samt ta ett ansvar för dem. Det innebär vidare att se andra människor som medmänniskor och vara särskilt observanta och medkännande när det gäller människor i utsatta och svåra livssituationer.
Integritet
Integritet handlar bland annat om rätten till en privat sfär och om att få vara ifred för andras insyn och för omdömen om den egna personen. Inom tvångsvården görs intrång i ungdomars och klienters integritet, till exempel genom visitation och urinprovstagning. Det är viktigt att respektera individens privata sfär så långt som möjligt och att hjälpa hen att upprätthålla sina gränser.
Självbestämmande
Tvångsvård i sig innebär en inskränkning av ungdomarnas och klienternas rätt till självbestämmande. Utgångspunkten är att inom tvångets ramar så långt som möjligt bejaka individens självbestämmande och därigenom utveckla hens förmåga till fria val och beslut. Ungdomen/klienten ska vara delaktig i sin behandling och kunna påverka sin vardag på institutionen.
Rättvisa
Vården och behandlingen vid institutionerna ska vara likvärdig och ungdomen/klienten ska kunna få sina behov tillgodosedda oavsett var hen vårdas. Rättvisa i SiS verksamhet betyder emellertid inte att alla får samma vård och behandling. Ungdomens och klientens behov och förutsättningar ser mycket olika ut och behandlingen måste anpassas utifrån individen.
Jämlikhet
Relationen mellan medarbetare och ungdomar/klienter är alltid bestämd av yrkesmässiga förhållanden och i denna relation har medarbetare en överordnad position. Detta visar sig i synnerhet i relationen mellan ungdomen/klienten och behandlaren, där ungdomen/klienten alltid är i beroendeställning. Behandlaren har också i sin yrkesroll maktbefogenheter, ytterst i form av lagstadgade särskilda befogenheter. Behandlaren har ett särskilt ansvar för att möta individen med en jämlik hållning, som en likvärdig person.
Kunskapsbaserad behandling
Utgångspunkten för vården är att göra gott gentemot ungdomen/klienten och att inte utsätta hen för verkningslösa eller skadliga insatser. Det är därför en etisk förpliktelse att vården är kunskapsbaserad.
SiS värdeord för bemötande
Respekt
Jag respekterar dig som människa, bemöter dig med öppenhet och accepterar våra olikheter. Jag värdesätter din kunskap och dina erfarenheter.
Omtanke
Jag lyssnar aktivt, visar att jag försöker förstå och ger dig stöd. Jag är vänlig, hänsynsfull och engagerad.
Tydlighet
Jag ger den information som behövs för att vi ska kunna samarbeta. Jag pratar med dig på ett vänligt sätt och ser till att du förstår vad jag menar. Jag genomför det jag säger att jag ska göra.