Tjänstekläder inom SiS
SiS inför nu tjänstekläder till medarbetare som arbetar klientnära. Kläderna är funktionella och utformade efter verksamhetens behov.
SiS klädkollektion ska ge känsla av professionalitet och omsorg för dem vi vårdar.
I klädkollektionen ingår:
- Fritidslikande byxor.
- T-shirt och Piké-tröja i milda jordnära färger, grågrön och gråblå.
- Varm tröja och allvädersjacka.
En enhetlig klädsel och en namnskylt ska bidra till att stärka rollen som statsanställd och höja tryggheten genom att det är tydligt vem som arbetar på SiS, medarbetarnas namn och profession. Tydlighet ger en trygg miljö för dem vi vårdar och de som besöker oss.
Utformningen av kläderna ska bidra till att minska identifierade arbetsmiljö och säkerhetsrisker, genom att byxorna har en naturlig plats för larm, nycklar och passerkort.
Vilka medarbetare ska bära tjänstekläder?
Tjänstekläder kommer att bäras av medarbetare i klientnära arbete, med vissa undantag. De yrkesgrupper som undantas är medarbetare inom skolorganisationen, inom hälsa- och sjukvård samt medarbetare som arbetar i kök och hanterar livsmedel.
Vad gäller vid utevistelser och kontaktmannaresor?
Vid permissioner eller andra utevistelser där behandlingspersonal följer med utifrån en behandlingsinsats är huvudregeln att resorna genomförs i privata kläder. Detta för att inte röja sekretessen eller skapa obehag för ungdomar/klienter. Vid dessa resor omfattas medarbetare istället av SiS myndighetsgemensamma klädpolicy.
Hur har SiS tagit hänsyn till behandlingsallianser, bemötande och relationsskapande i beslutet?
SiS har i arbetet med att ta fram en klädkollektion tagit flera parametrar i beaktande. Vår verksamhet bygger på att vi skapar goda professionella relationer till dem vi vårdar och att vi har en trygg och säker vårdmiljö och arbetsmiljö. Av den anledningen har såväl vårdperspektivet, bemötande, relationskapande, ungdomar och klienters synpunkter och arbetsmiljöperspektivet varit viktiga delar i de vägval som har gjorts. Både gällande när kläderna ska bäras och gällande färg och funktionalitet.
SiS behandlingsarbete ska utgå från kvaliteten av de behandlingsinsatser som vi erbjuder ungdomar och klienter. Intentionen i framtagandet av en klädkollektion är därför att tjänstekläderna ska ge en känsla av professionalitet och omsorg för dem vi vårdar.
Frågan om bemötande, relationskapande och behandlingsallianser är avgörande för ett verkningsfullt behandlingsarbete. Vårt bemötande ska därför alltid bygga på vår profession och våra värdeord; respekt, omtanke och tydlighet.
Hur har arbetsprocessen för framtagande av tjänstekläder sett ut?
Barn unga och klienters röster
För att fånga barn, ungdomar och klienters perspektiv har myndigheten genomfört en barnkonsekvensanalys. I arbetet med barnkonsekvensanalysen lyftes tjänsteklädesfrågan på institutionernas ungdomsråd och klientråd. Ungdomarna och klienternas synpunkter samt relaterad forskning på området ligger till grund för många av de ställningstaganden som myndigheten gjort. Bland annat gällande klädernas färg och form och att tjänstekläder inte ska användas vid utevistelser.
Arbetsgruppen och medarbetares behov
Det förslag som har beslutats har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av två behandlingspedagoger, en rektor, två institutionschefer, SiS nationella huvudskyddsombud, två medarbetare på Säkerhetsavdelningen samt en kommunikatör.
För att få en så bred delaktighet som möjligt har arbetsgruppen under hela arbetsprocessen involverat medarbetare i kärnverksamheten, arbetstagarorganisationerna, skolorganisationen samt skyddsombudsorganisationen. Medarbetare som arbetar klientnära på ungdomshem och LVM-hem har löpande inkommit med synpunkter och förslag som fångats upp av arbetsgruppen. Och varit en viktig del i de riktlinjer och den klädkollektion som beslutats.
När införs tjänstekläderna?
Införandet av tjänstekläder att ske stegvis inom myndigheten och påbörhjas innan sommaren.