Utbildning ger alternativ till den kriminella livsstilen
Samuel är lärare på Klarälvsgårdens ungdomshem som tar emot pojkar 16–21 år, dömda till sluten ungdomsvård. Majoriteten av eleverna är obehöriga att söka till ett nationellt gymnasieprogram och ett fåtal elever läser på gymnasienivå.
Hur fungerar SiS skola på Klarälvsgården?
Våra klasser är små och vi har satt en gräns på max fem elever per klassrum. I de fall jag har tre elever eller fler, har jag med mig avdelningspersonal i klassrummet. De ungdomar som inte har grundskolebetyg erbjuds 23 timmar skola per vecka. Vissa ungdomar har psykiskt dåligt mående och orkar inte alltid med en hel skoldag. Då får de anpassad skolgång och avdelningen lägger in alternativa aktiviteter som praktik eller fysisk aktivitet. Det finns även möjlighet att ta truckkort.
Vad är viktigt för eleverna för att kunna lyckas med studierna?
Det är viktigt att ungdomarna känner sig bekväma och att skapa ett icke-dömande klimat. Många gillar inte skolan i början och kanske vägrar att gå dit. Men sen får de höra från sina kompisar att det är ganska kul och högt i tak och då vill de prova på. Gradvis blir det fler och fler ämnen och lektioner. De får ta det i den takt de orkar.
Som lärare får jag utmana eleverna, men inte för mycket eftersom de kan tappa intresset och skrämmas bort. Ungdomarna känner sig ofta trygga i små grupper och är inte så rädda för att göra bort sig. Långsamt bygger de upp ett självförtroende och inser att de kan klara av mer än de tror i skolan. Nästan alla ungdomar inser till sist att utbildning kan öppna upp dörrar och erbjuda alternativ i livet, framför allt till den kriminella livsstilen.
Vad är det roligaste med ditt jobb som lärare?
Som SiS-lärare är jag mycket lyckligt lottad vad gäller tiden jag får med varje elev. Jag har tid att se hur det går för varje elev och återkoppla fort. Ganska kort tid efter att man fått en ny elev skapas ofta en god arbetsrelation och jag upplever att man blir en viktig och efterfrågad person för eleverna under tiden de är hos oss. Som lärare utbyter vi erfarenheter med många andra professioner på vårt SiS-hem, som psykologer, studievägledare, behandlingspersonal men också sociala myndigheter. Det bidrar till ett helhetsperspektiv på ungdomarna som är oerhört lärorikt och berikande.
Vad är mest utmanande i ditt jobb?
Flertalet elever har försvårande kunskapsluckor på grund av tidigare sporadisk skolgång. Det kan vara frustrerande om ungdomen har en kortare placering på SiS och de inte hinner i mål med kursbetyget när de precis blivit ”varma i skolbänken”. På gott och ont blir man påverkad av alla livsöden vars väg man korsar och den ibland negativa samhällsutvecklingen, samtidigt som man fylls av hopp av elevernas potential och drivkraft att slå in på rätt väg.
Hur jobbar ni med säkerhet och känner du dig trygg på jobbet?
Vi arbetar lågaffektivt, ligger steget före och är skickliga på att deskalera ungdomar som är i affekt och kan därför avvärja potentiellt våldsamma situationer. Vi är även utrustade med larmtelefoner och om något inträffar kommer det personal från alla håll på mycket kort tid. Jag känner mig definitivt trygg på jobbet. De ungdomar vi möter har begått allvarliga och grova våldsbrott utanför SiS, men under mina nio och ett halvt år med klientnära arbete har jag aldrig blivit utsatt för våld.
Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?
Lärarna äter frukost tillsammans runt 7.30. Sedan ringer mentorerna till avdelningarna för att få information om ungdomarnas mående kvällen före och vid dagens väckning. Det är lektioner både på förmiddag och eftermiddag och skoldagen slutar klockan 15.
Efter lektionerna har lärarna efterarbete och planering. Vi summerar skoldagen och förser avdelningarna med riskbedömning av hur eleverna har varit i skolan.
Någon gång i veckan har vi lärare möjlighet att vara med på ett fyspass, till exempel gym, med eleverna. Att göra aktiviteter även utanför klassrummet är ett bra sätt att bygga relationer med ungdomarna.